Business

Lucruri pe care sa nu le faci pentru a fi apreciata la job

Pentru ca online-ul este plin de articole care te invata ce sa faci pentru a avea succes, eu o sa va spun astazi ce sa nu faci. In ultimii 7-8 ani am lucrat cu mii, poate chiar zeci de mii de oameni din Romania si de peste tot din lume, oameni pe care i-am coordonat, oameni cu care am colaborat, si angajati in mica mea companie. S-au strans, astfel, multe situatii si multe tipologii incat sa va pot prezenta cum sa nu fii si ce sa nu faci la locul de munca daca vrei sa nu fii concediata si sa obtii aprecierea sefilor in vederea promovarii. Sunt lucruri care nu ti se spun pe siteurile de joburi, lucruri cu care am avut de-a face si care nu imi plac, si cu siguranta, nu plac nici altor sefi.

Recunosc că nu de fiecare dată am aplicat sancțiuni sau concedieri, dar am ales să vorbesc cât mai pe șleau și să adaug puțin „piper” fiecărei situații pentru a înțelege unde poate duce o atitudine nepotrivită.

Măsoară-ți cuvintele

Si la propriu si la figurat. Ai grija ce vorbesti si cat vorbesti. Nu mi-au placut angajatii care vorbeau prea mult, atat de mult incat isi retineau colegii din treaba. Ok, jobul tau e mai lejer, dar daca colega ta nu isi duce la bun sfarsit sarcina pentru ca o tii tu de vorba, e foarte probabil ca nu ea sa fie cea sanctionata. Mai mult, daca ceea ce polueaza fonic din partea ta sunt doar barfe si intrigi, atunci fii sigura ca nu vei mai semna multe state de plata la mine in companie.

E aiurea să fii excesiv de loială

Angajatul loial si supus e dorinta oricarui angajator, dar ce-i prea mult strica. Nu-ti mai asuma chiar orice merge prost, nu lua vina asupra ta de fiecare data, si nu te apuca sa muncesti ca un catar orice si oricum doar de dragul de a arata ca esti un angajat loial. Nu zic sa nu-ti asumi responsabilitatea atunci cand e cazul, sau sa critici taskurile pe care ti le dau, dar hai sa descoperim impreuna ce nu merge, unde e greseala,  vino cu initiativa si fii productiva. Loialitatea este atunci cand ai in vedere interesul companiei.

Să nu plângi în fața șefilor

Daca te apuci sa plangi cand iti fac observatie, s-ar putea sa ma imbunezi pe moment, dar per ansamblu voi ramane cu parerea despre tine ca esti o persoana slaba si incapabila sa-si asume responsabilitatea. Daca ai scapat de critica si observatie storcand o lacrima, sa stii ca nu ai scapat definitiv, ba chiar parerea mea despre tine s-a schimbat si mai mult in rau.

Nu te supraevalua singură

Nu te mai lauda toata ziua cu MBA-urile si internship-urile tale in Italia, diplomele nu-ti aduc promovarea, arata-mi fapte. Nu esti prea buna pentru ceea ce faci doar pentru ca ai tocit bancile facultatilor. Da, ai o pregatire superioara, dar daca momentan stii sa faci tot atatea cat un absolvent de liceu, la ce iti foloseste? Te-am angajat sa faci cafele, sa desfaci plicuri si sa inmanezi colete pentru ca la atat te pricepi. Iar asta ai considerat si tu cand ai venit la interviul pentru job-ul asta. Ori ai venit pentru ca de 4 ani nu ti-a oferit nimeni un job la nivelul pretentiilor tale? Asta nu iti spune ceva?

Fără probleme de acasă

Cearta cu iubitul sau cu mama nu trebuie sa-ti afecteze activitatea la job. Lasa problemele si grijile acasa si nu sta imbufnata toata ziua doar pentru ca iubitului tau nu i-a placut cum i-ai prajit oul de dimineata. Cel mai aiurea e ca atitudinea asta se resimte cand interactionezi cu clientii si colaboratorii, si influenteaza colegii din preajma ta. Mutrele tale si oftatul imi strica buna dispozitie iar daca asta se intampla prea des, e posibil sa nu mai imi placa sa te am prin preajma.

Nu te uita pe pereți

Bucura-te ca ai un job lejer ce iti permite luxul de a nu avea ce face in unele momente, iar eu te platesc pentru asta. Inteleg ca ai bun simt si nu vrei sa te folosesti de laptopul si telefonul de serviciu, in timpul programului de lucru, pentru a vedea ce au mai postat ceilalti pe Facebook, dar macar nu te mai uita in gol pe pereti. Foloseste timpul si deviceurile din fata ta pentru ceva, chiar si in interes personal, dar macar ceva cat sa mai acumulezi niste cunostinte de orice fel care sa-ti umple golul din cap. Da, nu ma deranjeaza sa cauti pantofi pe net in timpul programului daca chiar nu ai nimic de facut, atat timp cat cu ocazia asta mai inveti si tu despre cum functioneaza un magazin online. E mai bine decat sa te uiti in gol prin incapere. Insa ramai suficient de conectata la posibilele taskuri care pot aparea la job si abordeaza-le imediat, nu dupa ce finalizezi comanda de pantofi.

Nu pierde timpul

Ok, ti-am dat voie sa-ti cauti pantofi atunci cand chiar nu e nimic de facut, dar nu o face atunci cand e de treaba! Nu te mai lungi cu taskurile ca apoi s-ar putea sa fie nevoie sa ramai peste program, ori in loc de marire de salariu, sa aloc fondurile angajarii unei persoane in plus care sa te ajute sa termini mai repede ce ai de facut.

Nu-ți pune capacitățile la îndoială

Fii increzatoare in ceea ce stii si poti sa faci, pentru ca eu sunt atunci cand iti dau un task si te las sa-l duci la indeplinire singura. Nu trebuie sa ma suni din 5 in 5 minute cand nu sunt la birou ca sa te asiguri ca faci bine ceea ce faci. Daca nu aveam incredere in tine, nu mai erai la birou. In situatia asta ma determini sa pun la indoiala capacitatile tale, abilitatile de a lua o decizie si increderea acordata.

Nu te face că nu înțelegi atunci când de fapt nu știi

Sa nu stii ceva nu e o crima, dar sa te faci ca nu ai inteles ori sa minti despre ce nu stii, e nesimtire! Nesimtirea ma irita, nu doar pe mine, cred ca pe oricine. Intreaba ce nu stii si nu te apuca sa faci ceva asa cum te taie capul daca oricum ti-e clar ca nu stii, iar apoi sa te faci ca nu ai inteles. Nu-ti fie rusine si incearca sa afli exact ce-ti cer, sau ce-ti cere clientul. Nu-i da pere daca iti cere mere pentru ca tu nu ai habar ce sunt alea mere. Pana la urma tot tu esti cea care va face o munca in plus degeaba. Iar daca ajungi sa nu intelegi prea des, problema s-ar putea sa fie la tine.

nu minți ai făcut un task dacă nu l-ai făcut

Pare logic si de bun simt ca nu trebuie sa faci asta, insa pentru unii nu e intocmai asa. Se pare ca unora nu le place ceea ce au de facut, poate e de inteles, dar atat timp cat nu e nimic iesit din comun si e conform fisei postului pe care ai acceptat-o la angajare, nu vad ce te-ar retine sa o faci. Dar mai grav de atat este sa ma minti ca ai facut. Asta e motiv pentru care am concediat pe cineva in trecut, iar la modul cel mai serios, doar din naivitate si-a pierdut locul de munca acel cineva.

 

Nu face lucrurile pe jumătate

Oricat de mult iubim ceea ce facem si ne place jobul nostru, se intampla sa existe si o parte care ne face mai putina placere. Nimic nu-i perfect! Dar nu lasa la urma, sa mai rau, sa sari peste sarcinile care iti plac mai putin.  Daca iti dau ceva de facut, nu simplifica si respecta intocmai sarcina pe care o ai. Daca crezi ca leafa merge indiferent de cum faci lucrurile, te inseli. La un moment dat pot considera ca nu ti-ai dus la bun sfarsit taskurile. Aprecierea sefilor si promovarea vine atunci cand ai in vedere interesul companiei ori de cate ori te preocupi de o sarcina, si nu cand faci lucrurile doar ca sa fie facute. Esti platita sa faci lucrurile bine, nu doar sa te afli in treaba.

Nu pune la îndoială neargumentat

Nu-mi spune ca nu va merge sau ca nu e bine, doar ca asa ti se pare tie. Mai mult decat oricine, eu sunt cea care are in vedere interesul companiei. De multe ori, ceea ce-ti spun tie sa faci am mai facut si e deja testat. Si totusi, daca pui la indoiala deciziile si actiunile mele, nu o mai face doar comentand, demonstreaza ca nu e bine si vino cu argumente. Hai sa facem ce am zis si lasam sa se vada rezultatele, apoi tragem concluziile.

Nu lăsa gramatica să te învingă

Daca dupa 3 luni inca iti mai intrebi colegii cum sa-i scrii unui client, ar fi cazul sa ma intreb si eu cum ai reusit sa treci de perioada de proba. Cu siguranta nu e meritul tau si m-am lasat furata de peisaj. Ai grija la cratime, nu le pune in plus si nici in alta parte, sa nu omiti nici acordul predicatului cu subiectul, si nu uita sa articulezi corect cuvintele mai ales atunci cand copiezi de pe net dar trebuie sa modifici la cazul concret. Iar atunci cand ti-am zis sa-ti rescrii cererea de concediu pentru ca nu e lizibila, ma refeream sa o reformulezi in cerere de demisie.

Nu întinde coarda

Daca ti-am dat liber ca ti-a murit pisica, asta nu inseamna ca o sa-ti dau liber oricand iti lipseste cheful de a veni la birou. Daca ti-am dat liber mai devreme intr-o vineri ca nu era de lucru, asta nu inseamna ca vinerea viitoare pleci implicit mai devreme. Daca iubi vrea sa iesiti in oras, sa rezerve masa dupa orele de program!

 

Acum ca stii ce nu e ok sa faci, trebuie sa tii seama si de ceea ce faci pentru ca, desi toate cele de mai sus pot trage in jos o decizie de promovare, de marire de salariu, sau de prelungire de contract, lucrurile bune si aportul pe care il aduci in companie pot compensa micile greseli. Nici eu, si nici altii nu suntem niste sefi care pandesc cu plasa sa prinda greselile, dar sunt convinsa ca e necesar sa auzi unele lucruri spuse pe bune.

In final, gandeste-te ca veniturile cu care esti recompensata pentru jobul tau provin exact din ceea ce faci, iar cand nu o faci bine, asta se va putea simti si in contul tau.

Imagini: iStockPhoto

S-at putea sa te intereseze

1 Comment

  • Reply
    8 sfaturi de cariera pentru a avea succes « Biroul de Frumusețe
    6 decembrie 2017 at 20:07

    […] ca ati citit cu interes precedentul meu articol despre tipologii si stuatii de evitat la job, insa pe buzele tutror a fost ceva de genul “bine, bine, am inteles ce nu-i ok, dar noi vrem sa […]

  • Leave a Reply